07 maj 2008

Rätt?

Hur kan man vara försvarsadvokat och sova gott om nätterna? Domen mot killarna som sparkade ihjäl Riccardo kom idag, och Leif Silberskys kommentar var "Det är mycket positivt att domen mildrats, men det negativa är att min huvudman över huvud taget har blivit fälld. Vi får se hur vi går vidare med det här". Jag förstår att det måste finnas försvarsadvokater för att rättssystemet ska fungera och noga granska alla eventuella brott och händelser, men det måste ju finnas gränser! Det finns massor med vittnen så att det är just de här killarna som slagit och sparkat på en ensam kille tills han faktiskt dog är det ingen tvekan om. Då kan man väl inte tycka att det är synd att de får påföljder?

Rödebymålets dom kom också idag. Friad. Man kan inte få skjuta ihjäl en man som står på knä, från en och en halv meters avstånd, samt skottskada en annan och bli friad. Här finns visserligen massor av omständigheter och de där snorungarna hade verkligen betett sig fruktansvärt mot den stackars familjen, men jag upprepar: man kan inte vara tillåten att skjuta ihjäl någon och bli friad!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tittade på Cops. Polisen arresterade en person för att han visade sitt underliv inför en folkskara som hetsade honom till det. Han drog ner byxorna i tre sekunder, och de knep honom. Till finkan med dig, och sedan rättsförhör. Var finns balansen i rättsväsendet, undrar jag?

Anonym sa...

silbersky lär ju vara rätt arbetsskadad, förlorad och insnöad i det juridiska systemet. Måste vara satans jobbigt att lägga undan moral och allt möjligt och bara rätta sig efter lagar och förordningar. farligt det där...

Cops är iallafall lite mer ärligt i någon slags moralisk mening men ändå åt helvete.

å andra sidan är det ju helvetiskt svårt att hitta ett bra system för "lagen". det blir inte rätt/rättvist för alla hur man än gör, och anarki är nog ingen större hit heller. Lagen ska vara till för samhället men att t ex låsa in nån på livstid och kasta bort nyckeln hjälper ju knappast gärningsmannen, som det säkert också i de flesta fall på något sätt är jävligt synd om. Sen kostar det samhället en jävla massa stålar att hålla folk inlåsta, och att avrätta folk är ju inte så mysigt heller.

så vad göra? allt beror på vem straffssatsen ska gynna. A) Samhället, B) offret och/eller C) gärningsmannen.
Är målsättningen med fängelsestraff att skydda samhället från brottslingar eller att göra brottslingar till laglydiga människor?

det bästa vore ju det senare men så fungerar det ju tyvärr inte. Aja, hellre lever jag i Sverige där folk inte behöver sitta så länge i finkan istället för Kina eller nordkorea iallafall osså är jag glad att jag inte är advokat! och inte sitter i fängelse

Anonym sa...

jag tycker det är bra att domen blev mild. hellre frisläppt än för sträng liksom, hade nåt bra att skriva innan men efter nästan 11h med jävla projektskrivning så är jag rätt slut i huvudet.. skickade iaf in skiten 20min innan deadlineen, alltid nåt ju!
det var iaf nåt om att man får ju fasen mer för narkotikabrott, å vad signalerar det? värre att ha lite droger på sig än att ta livet av nån? Jag blir irriterad på de där dräggungarna bara jag tänker på dem, bara att puckot (ledaren) ville ha skadestånd när han trackat familjen hur länge som helst..

men nu blev det ju långt ändå, haha. dags att sova, börjar ju riktigt tidigt imorgon, hela klockan 10..
hörs söstra mi!
kraam!