10 april 2008

Gråten byttes mot vrede

Just nu går ett program på dansk tv som heter "Byn där kvinnorna gick" och handlar om en by där alla kvinnor åker ifrån sina familjer ett tag. Jag vet inte om jag ska tycka det är bra eller dåligt. På ett sätt gissar jag att det är bra att ojämställdheten uppmärksammas, men att se männen stå och skratta självbelåtet om att det enda de kan göra är att koka havregrynsgröt, knappt det hehe, och att kvinnorna måste göra inköpslista och tvättschema innan de går är ju djupt beklämmande. Jag förstår inte vad det är för kvinnor som står ut med sånt där. Männen hjälper inte till någonting hemma - all matlagning, handling, tvättning, städning och barnomsorg tar kvinnorna hand om.
Ett av paren har en vadslagning om vem som ger upp först. Mannen är helt övertygad om att kvinnan kommer hem jättesnart, för hon "älskar sin familj och älskar att göra allt det där". Han då?
Nämnde jag att de ska vara borta en vecka?

Det där finns inte i min värld.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har hört att ett sånt ptrogram går i Sverige också. Det är beklämmande. Jag försöker undvika det, men man kan ju hoppas det påverkar massorna åt rätt håll i genustänket.