17 juni 2008

Skitsur

Nu är jag sur igen. Läste nyss på Aftonbladet: "Är du kvinna och gillar Sex and the City? Då förtjänar du lägre lön, menar filmkritikern Hans Wiklund." Vad i? Så kvinnor måste bli mer som män för att förtjäna samma lön för samma arbete? Det faktum att en kvinna gillar kläder, design och dyra skor gör att hon inte förtjänar samma status på jobbet? Men det är okej att se fotboll och dricka alldeles för många öl. Om man gör det (och har en snopp mellan benen) förtjänar man hög lön. Varför har man bestämt att det som är klassiskt kvinnligt inte är lika mycket värt som det som är klassiskt manligt? En tjej kan väl vara så vaxad och uppklädd och rosa hon vill. Hon ska fortfarande ha rättvis lön för det hon gör. Jämställdhetsdebatten handlar inte om att kvinnor ska bli som män.
Fy fan säger jag bara.

1 kommentar:

Anonym sa...

då kan jag upplysa dig om vad min lärare sa till mig å anders när vi lämnade in våran hemtenta: har ni båda gjort detta eller har du lagat mat? å menar väldigt tydligt mig.. gubbjäveln godkände oss så fick låta det passera.. "laga mat!" idiot!