23 augusti 2007

Jag är egentligen inte sån här

Hade tidigare tänkt att försöka byta Universitet till Göteborg, men tvekar nu. Anledningen är en råtta. Jag och min kära vän Tove satt en kväll och drack öl på en trevlig uteservering ganska mitt i stan. Längre bort på gatan ser vi en stor råtta som springer och Tove och jag förfärar oss. Huu och ve, råttor är det värsta vi vet. Jag kan ta spindlar och ormar och kackerlackor och andra kryp, men vid möss och råttor drar jag gränsen. Det är tydligen råttinvasion i Sveriges storstäder, särskilt efter den här regniga sommaren, då de äckliga små asen tvingas upp ur sina kloaker.
Plötsligt hör vi ett litet odefinierbart ljud, och killarna vid bordet bredvid säger "Åh, såg ni? En råtta!". Detta är ju fruktansvärt! De vidriga skadegnagarna är så orädda för människor att de i sin jakt på ett pommes frites springer sicksack mellan våra fötter. Jag och min kära vän Tove hoppar upp på stolarna och skriker i panik. Väldigt brudigt. Väldigt pinsamt. Vi dricker snabbt upp vår öl och går därifrån.

Inga kommentarer: